Alla inlägg under januari 2010

Av Josefin Bruzell - 31 januari 2010 06:15

Idag var det dags för deras andra kloklippning och jag måste säga att det gick aningens bättre! Pigga och glada är alla och på Dansa märks det inte att hon har varit dålig inte. Så skönt!!! Hon har återigen mjölk så det räcker och blir över, så nu behöver jag inte lägga mig i.


   

Av Josefin Bruzell - 29 januari 2010 17:15

Jag har sagt det innan och säger det igen, vilka små monster!!!   Fast jag menar ju det på ett positivt sätt!    Jag har fullt upp med att försöka hålla dem kvar i valplådan och jag har en känsla att de får flytta inom kort...


Ögonen är helt öppna på alla och öronen börjar ta sig de också. Man märker att de hux flux blivit mer medvetna om vad som händer runt omkring dem. Hör de nåt kommer kommer ett sånt där litet "Vad är det nu?!"-skall. Så kul! En annan rolig grej är att de börjat gå riktigt bra och ibland tom springer de fram. Det ser hejdlöst roligt ut när en valp ställer sig upp och försöker hitta balansen ordentligt, för att sedan ta sats och springa mot sitt mål. Samtidigt som den håller tummarna för att komma ända fram innan den tippar på ändan!   

    Mellan äventyren behöver vi ju sova också och då är det inte så noga var eller hur!!  

Av Josefin Bruzell - 27 januari 2010 15:02

Oj vad de små börjar bli pigga nu!!! Ögon och öron börjar sakta öppna sig hos alla och snart går det inte att smyga på dem inte!!   


Dansa är sig själv igen! Skönt!!   Hon får fortfarande inte göra några hopp eller anstränga sig, men hon vill och det är huvudsaken!


 

Av Josefin Bruzell - 26 januari 2010 15:00

Åh jag bara älskar deras små "älvöron"! Gör inte ni?


     

Av Josefin Bruzell - 24 januari 2010 23:00

Idag har det varit vägning, kloklipp och allmän visitation på schemat. Alla växer som de ska och har mer eller mindre dubblerat sin födselvikt. Första kloklippningen gick som förväntat. Inte lätt att klippa 234 klor på några som inte vill vara stilla   men det gick. Dansa var så tacksam!


Dansa har hämtat sig bra från operationen och nu har det gått en vecka sedan hon opererades. Skönt! Nu känns det som att den värsta tiden är över och allt har gått bra!


Några bilder att dregla till    :

       

Av Josefin Bruzell - 21 januari 2010 13:36

Tänk att det snart är en vecka sedan de små tittade ut!! Trots allt bök och stök den den senaste veckan, så är det alltid lika roligt och givande att tillbringa tid med de små!     Det är liksom sånt man får räkna med om man ska vara uppfödare...   


Dansa mår bättre och bättre för varje dag som går och laktationen börjar komma igång riktigt bra. Jag stödmatar fortfarande, men "bara" ett par gånger om dagen och det kommer ju minska ner till ingen gång, den kommande veckan.  Valparna bokstavligen växer så det knakar, så det går ingen nöd på dem precis! De har varit riktigt pigga och starka sedan de föddes. Riktiga små monster! Jag har en känsla av att denna kullen, trots sin storlek, kommer behöva flytta ur valplådan tidigare än beräknat. Bildbevis på de små rymmarna finns nedan.


                 

Av Josefin Bruzell - 19 januari 2010 07:43

Precis som jag anade fick Dansa en riktig livmoderinflammation efter valpningen. För er som inte har varit med från början, så var det den största anledningen till att jag valde att para Dansa igen direkt vid detta löpet. Hon hade en början till livmoderinflammation efter förra kullen och då är risken stor att den kommer tillbaka senare. Så blev det alltså och sent i lördags åkte jag iväg med henne till djursjukhuset. Jag hade så klart varit extra uppmärksam på henne med tanke på risken och åkte som tur var i god tid! Väl framme blev det hela konstaterat och hon fick vara kvar för operation. Hem till valparna!! Nu väntade ett par dagar med flaskmatning av 13 stycken!!!!! A-barn som de är, tog de flaskan direkt och allt har gått jättebra!! Dansas operation gick jättebra och hon har nu fått komma hem till sina små igen. Nu börjar ordningen sakta men säkert bli återställd och jag kommer få sova mer än 1½ timme i sträck, ska bli så skönt!!!!! 


Nu med facit i hand så är jag så glad att jag parade Dansa som jag gjorde! Med största sannolikhet hade hon fått tillbaka livmoderinflammationen ändå och då hade vi inte fått träffa dessa 13 små underbara krabater, och det är något jag inte skulle vilja vara utan!!


Bilder m.m kommer senare.

Av Josefin Bruzell - 16 januari 2010 17:13

Idag är det aningens lugnare här på torpet. Alla 13 valpar och mamma Dansa mår alldeles utmärkt!! Tack för alla gratulationer!!


Det stannade som ni kanske förstår vid 13 valpar, 5 hanar och 8 tikar, vilket räcker mer än väl! Det sköna är att alla är jämna och fina och har gått upp fint i vikt tills dag. Pigga som attan emellanåt, men har heller inga problem att slumra in. Allt är med andra ord precis som det ska! Dansa är mamma med den äran och tar så fint hand om sina små.


Här kommer dagens skörd av bilder som utlovat:

       

Ovido - Quiz & Flashcards